Middag

Vi har precis ätit kräftsoppa till middag och nu svullar vi i soffan. Denna soppa är så lätt att göra och Supergod. Servera med nått gott bröd och middagen är komplett. Den funkar jätte bra som förrätt oxå. Hör kommer receptet för den som vill pröva:

(Hampus dissade soppan och äter bara kräftor haha)


Kräftsoppa

3 – 4 stora morötter (rivet)
2 msk smör
4-5 msk vetemjöl
1 liter vatten
2 fiskbuljongtärningar
400 gr Kavli kräftost (17 % )
2 dl turkisk yoghurt eller cremefraiche (kokbar)
300 gr kräftstjärtar (ej spadet)
Klippt dill


Fräs morötter och smör. Tillsätt mjöl och rör om, tillsätt vatten + buljongtärningarna. Låt sjuda en kort stund, vänd skedvis ner osten, rör sedan ner yoghurten till en slät konsistens.
Låt allt bli varmt.
Tillsätt kräftstjärtarna (får inte kokas)
Peppra efter smak, salt brukar inte behövas bra sälta ändå


Kommentarer
Postat av: Emelie

Vi brukar också äta den soppan här hemma, super god!
Brukar ha i lite cayennepeppar i min och Kims portion så blir det lite mer drag i den.

Jag tror inte du blir igångsatt, han kommer ut innan :)

Svar: Åh det måste jag pröva nästa gång:) jag hoppas verklige. Jag slipper igångsättning denna gång, suck:(
Nina

2013-09-01 @ 18:44:32
URL: http://emeliehellman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0