Räkna kalorier

Alltså detta är helt nytt för mig och jag är glad att min sambo kan hjälpa mig:) för att gå ner i vikt har jag i första hand börjat tänka på vad och hur mycket jag äter. Inge läsk/saft/godis osv. Jag väger faktiskt maten och äter bra och stora mängder ist för typ en billys. Så ja jag håller mig mätt:) detta är inget jag tänkt att hålla på med för evigt utan jag ska självklart äta nyttigare sen oxå men inte väga. Hur räknar jag ut hur många kalorier jag ska få i mig per dag då? Jo man räknar ut sitt basala värde som i mitt fall är 1390. Det är vad jag behöver i kalorier en dag om jag inte gör ett skit och ska stanna på den vikten. Vill jag gå ner i vikt gångrar jag mitt värde med en siffra mellan 1,2-2. Där 1,2 är stilla sittande hela dagen och 2,0 är elit idrottare. Jag gångrar mitt med 1,4 det tycker jag känns rimligt, så 1390*1,4 = 1946. Det är mängden kalorier jag behöver per dag, vill jag då gå ner i vikt ska jag äta det minus 500 så alltså 1446 kalorier per dag för att gå ner i vikt. Krångligt va?  Om ni då jämför lite med mat så kan jag säga att ett kokt ägg är ca 70 kcal, 100 gr rörsocker är 400 kcal, en billys 446 kcal osv.. Medans en kycklingfilé kanske innehåller ca 175-200..  Jaja detta är iallafall det jag hittills sysslar med plus lite motion.. En annan grej körs samtidigt men det tar vi sen;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0